با نزدیک شدن به بهار و ماه‌ های منتهی به کنکور اهمیت سحرخیزی، رفع مشکل خواب آلودگی، تنظیم خواب و درس خواندن در روز به‌ جای شب بیشتر از قبل می‌شود و در کنار جمعبندی کنکور۹۹ این مساله نیز جز بزرگترین چالش هاست .

در این مقاله سعی داریم پیرامون این مباحث صحبت کنیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین برنامه ریزی برای نیمسال دوم کنکور

بهترین روش برای تنظیم کردن ساعت بیداری:
در این روش فرد میانگین ساعت بیداری 3 روز قبل خود را به دست می‌آورد و سعی می‌کند تا 3 روز بعد رأس همین ساعت بیدار شود. بعد از آن هر 3 روز یک‌بار به‌اندازه یک ربع زودتر بیدار می‌شود تا به ساعت بیداری ایده آل خود برسد.

چند روش برای هوشیار شدن بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب :

1) شمارش مع از عدد 10 تا 1 . فرد وقتی به عدد 1 رسید بلافاصله از رخت خواب خود دور می‌شود.

2) نوشیدن یک لیوان آب با عسل + آب‌ لیمو به‌ محض زنگ زدن ساعت.

3) انجام یک عملیات ساده ریاضی

4) در نظر گرفتن یک تعهد مثل رفتن به کتابخانه یا زدن تست قرابت بلافاصله بعد از بیداری

5) انجام چند حرکت کششی + تنفس عمیق صحیح یا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی

6) مرور ترانه یک آهنگ و خواندن دقیق آن در ذهن

7) تجسم خلاق همه اتفاق ها و کارهای درسی آن روز در ذهن و اراده برای ساختن یک روز عالی

مطلب پیشنهادی: استراحت در سال کنکور

حل مشکل خاموش کردن ساعت و ادامه دادن به خواب :
تکنیک دو ساعت زنگ دار : در این روش از 2 ساعت استفاده می‌کنیم. یک ساعت را با فاصله 5 دقیقه در مسافتی دورتر از محل خواب قرار می‌دهیم. در این روش چون فرد برای خاموش کردن ساعت باید از رخت خواب بلند شده و راه برود در نتیجه به هوشیاری نزدیک‌ تر می‌شود.

مطلب پیشنهادی: در خانه درس بخوانیم یا کتابخانه؟

عدم مطالعه در محل خواب:
یک کنکوری باید بین محل خواب و محل مطالعه تمایز قائل شود و در رخت خواب مطالعه نکند و پشت میز مطالعه هم به‌هیچ‌ وجه چرت نزند و پست میز صحیح و صاف بنشیند و خود را متعهد به خواندن درس در آن مکان نمایید .

(شرطی سازی مکانی یعنی عادت کنید در محل مطالعه خود هیچ فکر و عمل غیر درسی نداشته باشید.)

نخوردن غذای سنگین قبل از مطالعه:
برای جلوگیری از خواب‌آلودگی در طول روز فرد باید وعده‌ های غذایی خود را افزایش و حجم آن را کاهش دهد. وقتی غذای سنگین میل می کنید ، دستگاه گوارش شما برای هضم این حجم بالا از مواد غذایی نیازمند خون رسانی بیشتری است وهمین امر باعث افت فشار خون به مغز و در نتیجه احساس خواب آلودگی می شود .

کم یا حذف کردن خواب به بهانه افزایش ساعت مطالعه:
کم کردن خواب برای افزایش ساعت مطالعه باید آخرین گزینه باشد و فرد باید در ابتدا از تمام ساعات بیداری خود استفاده کند سپس اگر زمان کم داشت می‌تواند به کم کردن خواب فکر کند که توصیه نمی‌شود. چون ذهن برای عملکرد خوب به استراحت کافی هم نیاز دارد. بسیاری زیاد دیده شده که یکی از عادات رتبه های برتر کنکور درباره افزایش ساعت مطالعه و کسب تراز بالا در آزمون ها استفاده از زمان های مرده و وقت های تلف شده آنهاست .

مطلب پیشنهادی: هر کنکوری چقدر در شبانه روز به خواب نیاز دارد؟

استاندارد خواب برای یک کنکوری:
یک کنکوری به‌طور متوسط باید 6-7 ساعت خواب در طول شبانه‌ روز داشته باشد.

حل مشکل جا ماندن از بخشی از برنامه به دلیل خواب ماندن:
اگر یک روز فرد به هر دلیلی دیر از خواب بلند شد و از برنامه جا ماند می‌تواند با فشرده خوانی خود را به برنامه برساند. روش متراکم خوانی حتی در مورد زمان جمع کردن کتب کنکور هم به شدن به کار می آید و این تعهد باید می شود تا بخاطر عقب ماندگی پیش آمده استرس نداشته باشید.

 
پایگاه علمی و فرهنگی وآموزشی بیداری اندیشه خواب ,ساعت ,مطالعه ,کنکور ,بیداری ,برنامه ,مطلب پیشنهادی ,ساعت بیداری ,کردن ساعت ,کردن خواب ,افزایش ساعت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

نیازدانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. poyanema تحلیلگر، پژوهشگر و مشاور مالی Hayden7yc3yki accueil همه چی دانلود ثبت شرکت - ثبت شرکت خاص - ثبت برند لاتین خانواده برتر parastaryesina